Ποια μέθοδος εκπαίδευσης είναι η σωστή!

Κάποιες από τις συχνότερες ερωτήσεις που δεχόμαστε καθημερινά, έχουν να κάνουν με τις διάφορες μεθόδους εκπαίδευσης,  τις διάφορες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και το ποιες τελικά από τις μεθόδους ή τις προσεγγίσεις αυτές είναι κατάλληλες προκειμένου να εκπαιδευτεί σωστά ένας σκύλος.

Να ξεκινήσω λέγοντας ότι στον χώρο της εκπαίδευσης σκύλων, υπάρχουν πάρα πολλές απόψεις πάνω στο θέμα αυτό και αρκετά αντίθετες μεταξύ τους.

Golden Knowledge

Από την μια μεριά, υπάρχει μια ομάδα εκπαιδευτών, οι οποίοι πιστεύουν ότι η αρχή, ή μέση και το τέλος της εκπαίδευσης, είναι απλώς η επιβράβευση. Με άλλα λόγια, αυτό που μας συστήνουν στην προσπάθεια μας να εκπαιδεύσουμε σωστά έναν σκύλο, είναι να επιβραβεύουμε τις επιθυμητές συμπεριφορές, δηλ τις συμπεριφορές που θέλουμε να έχει και απλά να αγνοούμε τις ανεπιθύμητες.

Από την άλλη μεριά, υπάρχει μια άλλη ομάδα εκπαιδευτών, οι οποίοι θεωρούν ότι ο σκύλος θα πρέπει να μας υπακούει με κάθε μέσο, έστω και αν κάποιες φορές για να το πετύχουμε αυτό χρειάζεται να έρθουμε ακόμα και σε αντιπαράθεση μαζί του.

Για εμάς σαν K9doorways αλλά και για μένα προσωπικά, καμία από τις δύο αυτές ακραίες κατά την γνώμη μου αντιλήψεις δεν είναι σωστή.

Είναι πολύ εύκολο να καταλάβει κανείς, ότι κανένας σκύλος  δεν είναι ίδιος με κανέναν άλλον και μια προσέγγιση που δουλεύει με έναν σκύλο, δεν συνεπάγεται σε καμία περίπτωση ότι θα δουλεύει και με κάποιον άλλο.

Αν μία και μόνο μέθοδος ήταν η σωστή, τότε είναι κατανοητό ότι όλοι οι εκπαιδευτές σε παγκόσμιο επίπεδο θα χρησιμοποιούσαν μόνο την μέθοδο αυτή.

Αντίθετα, κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης χρησιμοποιούμε ορισμένες μεταβλητές.

Ποιες είναι οι μεταβλητές αυτές:

Η πρώτη μεταβλητή είναι το κίνητρο. Κάθε σωστό πρόγραμμα εκπαίδευσης πρέπει να παρέχει στο σκύλο το κίνητρο να θέλει να μάθει, να θέλει να συνεργάζεται μαζί μας και μην αντιλαμβάνεται την διαδικασία της εκπαίδευσης ως κάτι καταναγκαστικό που θα πρέπει να περιμένει πότε θα τελειώσει.

Η δεύτερη μεταβλητή, είναι η ανακατεύθυνση προσοχής. Υπάρχουν πάρα πολλές στιγμές μέσα στην καθημερινότητα, που χρειαζόμαστε την προσοχή του σκύλου. Αν για παράδειγμα, ένας σκύλος κατευθύνεται παίζοντας, σε έναν δρόμο με μεγάλη κυκλοφορία, ένα έλα την στιγμή εκείνη μπορεί να του σώσει ακόμη και την ίδια του τη ζωή.

Όπως είναι κατανοητό, την στιγμή εκείνη δεν μπορούμε να βασιστούμε στον εθελοντισμό του σκύλου στο αν θέλει να γυρίσει πίσω σε εμάς, ούτε στο αν την  στιγμή εκείνη έχουμε μαζί μας την αγαπημένη του επιβράβευση.

Άρα λοιπόν, κάθε σωστά δομημένο πρόγραμμα, θα πρέπει να διαθέτει τα μέσα, για άμεση ανακατεύθυνση της προσοχής του σκύλου, όταν κάτι τέτοιο κρίνεται αναγκαίο.

Η Τρίτη μεταβλητή, είναι η επιβράβευση. Επιβράβευση μπορεί να θεωρηθεί οτιδήποτε αρέσει στο σκύλο. Φαγητό, κάποιο παιχνίδι, χάδι κλπ. Η επιβράβευση είναι πάρα πολύ σημαντική κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης, μόνο που δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ποτέ σαν δωροδοκία, με τρόπο που να κάνει τον σκύλο εξαρτημένο απ’ αυτήν, ή να αποτελεί προϋπόθεση για την εκτέλεση της οποιασδήποτε συμπεριφοράς.

Άρα λοιπόν, κατά την δική μου άποψη, πέρα από τις ταμπέλες και τα ονόματα που ο καθένας επιλέγει για να αυτοπροσδιορίζεται, μια επιτυχημένη εκπαίδευση εξαρτάται από το κατά πόσο χρησιμοποιούμε σωστά, στον κατάλληλο βαθμό και με τον κατάλληλο τρόπο τις παραπάνω μεταβλητές, για κάθε σκύλο που έχουμε μπροστά μας και χρειάζεται να δουλέψουμε μαζί του.

Γιάννης Αδαμόπουλος

K9doorways

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ